کد خبر: 933499
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۷
حدود ۱۰ سال است که گیلان در انتظار احداث پارک موزه دفاع مقدس است، اما به دلایل مختلف این امر تا کنون محقق نشده. با اینکه طی این سال‌ها بار‌ها و بار‌ها اعلام شده که برای احداث پارک موزه هیچ مشکلی حتی اعتباری وجود ندارد، اما مشخص نیست چرا تاکنون نسبت به محقق شدن آن گامی برداشته نشده بود.
حوريه ملكی
حدود ۱۰ سال است که گیلان در انتظار احداث پارک موزه دفاع مقدس است، اما به دلایل مختلف این امر تا کنون محقق نشده. با اینکه طی این سال‌ها بار‌ها و بار‌ها اعلام شده که برای احداث پارک موزه هیچ مشکلی حتی اعتباری وجود ندارد، اما مشخص نیست چرا تاکنون نسبت به محقق شدن آن گامی برداشته نشده بود. حالا مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان از به پایان رسیدن مرحله مطالعاتی احداث پارک موزه دفاع مقدس استان خبر می‌دهد.

شش سال پیش، یعنی مهرماه ۱۳۹۱ بود که مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس وقت گیلان گفت: «ساخت پارک موزه دفاع مقدس در استان مشکل اعتباری ندارد بلکه مشکل مربوط به انگیزه نداشتن برخی از دست اندرکاران احداث این پروژه است.»

سرهنگ رسول جلایی با بیان اینکه افراد خوبی در این پروژه هستند که انقلابی عمل نمی‌کنند، ادامه داد: «مشکلات و تنگنا‌ها ساخت پروژه مزبور در قرارگاه پارک موزه باید رفع شود.»

هر چند آن موقع مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس وقت گیلان از استاندار وقت خواست که با یک حرکت جهادی کار را تمام کند، اما نکته حائز اهمیت این بود که گفت: «ضمن تهیه زمین و مطالعات، طرح اولیه این پروژه آماده و حتی امسال یک میلیارد تومان برای پارک موزه اعتبار پیش‌بینی شده است.» به هرحال کار‌ها آن طور که باید و شاید پیش نرفت و مدیران هم انقلابی پای کار نیامدند تا اینکه حالا و بعد از گذشت شش سال مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان گفت: «در حال حاضر مرحله مطالعاتی احداث پارک موزه دفاع مقدس استان گیلان به پایان رسیده است و اجرای عملیات ساخت فاز نخست آن بدون محاسبه نوسانات قیمت‌ها به حدود ۵ تا ۷ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.»

سرهنگ پاسدار عباس بایرامی ادامه داد: «برای احداث پارک موزه دفاع مقدس گیلان در سال‌های گذشته تلاش‌های ارزنده‌ای انجام شد، اما به دلیل عدم حل یکی از مشکلات اساسی فرآروی این طرح یعنی زمین محل احداث، اجرای آن نزدیک به ۱۰ سال عقب افتاد.»

۱۵ استان، ساخت پارک موزه را تمام کرده‌اند

هم اکنون ۳۰ استان کشور برای ایجاد پارک موزه دفاع مقدس اقدام کرده‌اند. از این میان تاکنون ۱۵ استان کشور کار احداث پارک موزه‌ها را به اتمام رسانده‌اند و این طرح در ۱۰ استان کشور نیز با پیشرفت فیزیکی بین ۵۰ تا ۸۰ درصد در حال تکمیل فرآیند ساخت است. پنج استان دیگر نیز جدیداً عملیات ساخت پارک موزه‌ها را آغاز کرده‌اند. تمامی این پیشرفت‌های ذکر شده در استان‌های کشور در حالی رقم می‌خورد که طرح ساخت پارک موزه دفاع مقدس گیلان هنوز به مرحله عملیاتی شدن هم وارد نشده است. مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان از اهدای زمین جهت ایجاد پارک موزه دفاع مقدس استان خبر داد و گفت: «فرماندهی سپاه قدس گیلان خدمت و کمک بزرگی را در این مسیر انجام داد و با اهدای زمین، یکی از بزرگ‌ترین موانع اجرای پارک موزه دفاع مقدس استان برطرف شد.»

وی لزوم حمایت ویژه دولت در احداث پارک موزه‌های دفاع مقدس را مورد تأکید قرار داد و ابراز داشت: «با وجود همه تنگنا‌ها و مشکلات اقتصادی موجود در کشور از مجموعه دولت انتظار داریم در بحث تأمین اعتبارات این طرح نگاه ویژه‌ای داشته باشد.» بایرامی مشارکت فعال و گسترده خیران و آحاد مردم را نیز خواستار شد و با تأکید بر اینکه طبق طرح آماده شده، پارک موزه دفاع مقدس گیلان در سه فاز اجرا می‌شود عنوان کرد: «در فاز نخست این پروژه فرهنگی، احداث ساختمان‌های اداری، گالری‌های خاص دفاع مقدس، ساختمان فرهنگی و کتابخانه حوزه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.» مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان جانمایی المان‌هایی با سبک و مضامین استانی را مهم‌ترین مرحله ایجاد پارک موزه دفاع مقدس نامید و گفت: «این بخش حساس‌ترین قسمت پروژه محسوب می‌شود و هم اکنون کار انتخاب سوژه‌های خاص و ناب آن نیز آغاز شده است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار